Saint Michel Chef Chef

Efter en natts skön sömn fick vi frukost och sedan bar det av på sightseeing med Pia och Alain till den fina lilla staden Guerande som har en mur runt hela staden. Mycket pyttigt och fint. Det kom några små regnstänk men det upphörde snart. Besök på farmaciet där Göran E´s stora röda märke på magen efter ett fästingbett inspekterades av personalen. Rådet blev läkarbesök! I en liten butik inhandlades en saltburk med skopa och även ett litet porslinsbadkar med tvålar, att ställa på den svarta hyllan i vårt badrum. Vi tittade runt och och sedan åkte vi vidare till Piriac-sur-Mer, ännu en söt pyttestad vid havet. Här åt vi lunch och promenerade runt en stund. Jättefint! Sedan vidare till Croisic där vi promenerade längs kajkanten, tittade på dem som fiskade och alla båtar. Här svalkade vi oss med en öl innan vi åkte vidare. Nu igenom La Baule, en stad med Europas längsta strand – helt enormt, lång och bred. Större än Rivieran. Och massor av stora hus med semesterlägenheter kantade stranden. När vi lämnat Baule, stannade vi till vid The Grand Block House som är en jättebunker som tyskarna hade under kriget. De allierade upptäckte aldrig bunkern för den var kamouflerad till ett vanligt hus med fönster och tak. Vi gick in i bunkern och fick se hur bunkern hade fungerat som högkvarter för tyskarna under kriget. Intressant. Sedan hemåt igen. Göran E fick göra läkarbesök kl 19 – borrelia konstaterades och antibiotika ordinerades. Till middagen kom även Alains bror, Claude, som bor 8 km från Chef-Chef. Det bjöds ”Moules frites”- supergott, sedan ost och en härlig fruktsallad. Proppmätta och belåtna gick vi till sängs.
Klicka på bilderna för att se dem i större format.

1 2 3 4

Franskt telekaos Denna bro åkte vi över några gånger. Den hade ett avancerat dynamiskt filsystem för bilarna med bl.a. röda lysen i körbanan som man inte fick överträda. Fartkameror som beräknade medelhastigheten över bron ingick i systemet. Port i Guerande Kyrkofönster i Guerande